REFERENTS#1: Aleix Plademunt (1a part)

Gairebé tot el que veiem ha estat creat o modelat per l’ésser humà. No ser-ne conscients a tothora no ens en fa menys partíceps. L’Aleix Plademunt porta anys fent fotos, per qualsevol racó del món que puguis imaginar, que reflexen això, penso: l’impacte de les ambicions humanes, la relació paisatge-cultura, els desitjos inesgotables de creixement material, entre d’altres. I fa fotos que a mi, per regla general, m’agraden. I no voldria dir-ho de cap altra manera, més complicada o refinada, perquè sentiria que estic manipulant el que m’aporten. Una sensació de que no som tan diferents però si que ho som, de que el viatge pot ser un motor de vida, de la ficció de com vivim. Però sobretot, de que es pot parlar –tant i tant- de les persones sense mencionar-les. Com a la sèrie de fotos “Dubailand”, la seva part en el Fotopres d’aquest últim any, i que ha estat potser un dels seus principals reconeixements públics. Però n’ha recollit i, no ho dubto, en recollirà més, que també és quelcom que importa i et pot motivar per a seguir quan et dediques, ai, a guanyar-t’hi la vida (aclariment de l’implicat: a sobreviure).

Aquí trobareu fotos seves que he relacionat amb algunes de les seves respostes a una entrevista molt amateur que li vaig fer un vespre de febrer a un bar (aclariment de l’entrevistador: bastant amateur) del carrer Tapioles de Barcelona.

Enceto amb ell una nova secció dins aquest blog, amb la que pretenc mostrar persones que em són més o menys properes –i si no ho són me les hi he fet- i són referents per a mi, cadascuna en el seu camp/-s d’acció. Primer round. Som-hi.

> www.aleixplademunt.com

> aleixplademunt.blogspot.com


“No m’interessa fer una foto maca perquè m’agrada el lloc o perquè m’agrada aquella llum. M’interessa qüestionar, que la foto et generi alguna cosa quan la vegis, una pregunta més enllà de la bellesa o la llum de la imatge”



“Intento que en la meva fotografia hi hagi un interrogant on la gent hi pugui entrar i acabar-ne la lectura de la imatge per ella mateixa”



“La relació de l’ésser humà amb el paisatge, com utilitza el paisatge, quin és l’imaginari de paisatge que té, com el controla i al final com s’hi acaba reflexant en ell… Estic parlant de l’ésser humà sense que apareixi l’ésser humà”



“El recurs de que no apareixin persones és parlar de les persones sense que hi siguin: el paisatge parla per elles”


“A la majoria de les meves fotos no hi ha persones, però no és casualitat. No m’agrada que les persones tinguin a les meves fotos més valor del que han de tenir, si surten lluny són com una taca que és allà”

“Mai seré antròpoleg, mai seré sociòleg… però amb la fotografia puc explorar aquests àmbits i com s’apliquen en el paisatge”

“Penso que és quelcom generacional, estem en un moment on tenim accés a tot i no volem renunciar a res. Però alhora, tot és molt efímer, els desitjos i el que aconseguim. Per això vaig utilitzar els globus, perquè són sinònim de festa i celebració, però al mateix temps són efímers, en poc temps es desinflen, es punxen o volen…”

“Tots tendim al culte, a agrupar-nos a certes maneres de fer, a sentir-nos part d’alguna cosa, ens agrada visitar els mateixos llocs i monuments… Al final, però, no hi ha cap persona que prengui un valor per sobre d’una altra. A les meves fotos, entenc les persones com una massa, com un grup”


(to be continued…)


5 comments

  1. violeta

    Independentment del contingut, que no puc valorar d’una manera imparcial per l’estimació que li tinc a l’Aleix; m’agradaria fer una especial menció a la manera com has decidit “publicar” l’entrevista fugint del tradicional format “pregunta-resposta”. Fresc i lleuger. M’agrada 🙂

  2. Retroenllaç: REFERENTS#2: Anna Gual (1a part) « estem deconstruint
  3. Retroenllaç: REFERENTS#3: Damià Puig (1a part) | estem deconstruint
  4. Retroenllaç: REFERENTS#4: Dalmau Boada (1a part) | estem deconstruint
  5. Retroenllaç: L’esdevenidor | estem deconstruint

Deixa un comentari

